Identiteitsdocumenten vereist voor het afleggen van examen tot het bekomen van een (voorlopig) rijbewijs
Om toegelaten te worden tot een theorie- of praktijkexamen met het oog op het bekomen van een rijbewijs, de toevoeging van code 95 of 96 op een rijbewijs of de opheffing van de code 78 op een rijbewijs, moet de kandidaat (en zijn eventuele begeleider) een document voorleggen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 3, §1 van het KB van 23/03/1998 betreffende het rijbewijs. Dit artikel geeft de voorwaarden waaraan moet voldaan zijn om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen.
Deze interne nota heeft als doel te verduidelijken welke identiteitsdocumenten mogen worden aanvaard door de examencentra. Andere identiteitsdocumenten mogen niet worden aanvaard zonder specifieke toestemming van het Departement MOW.
Met volgende identiteitsdocumenten kan een kandidaat worden toegelaten tot een theorie- of praktijkexamen (klik op de hyperlink voor meer info):
Met volgende identiteitsdocumenten kan een kandidaat worden toegelaten tot een theorie- of praktijkexamen (klik op de hyperlink voor meer info):
1 Voor Belgen
- Geldige identiteitskaart van Belg
- Vervallen identiteitskaart van Belg
- Geldig attest van niet-functionaliteit
- Bewijs van aanvraag tot hernieuwing van een identiteitskaart van Belg
- Geldige bijlage 12
- Geldige consulaire identiteitskaart
- Bewijs van inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling
- Geldig bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister van een Belgische gemeente
- Geldige bijlage 33 (waarop het 2de vakje « identiteitskaart vervallen » is aangekruist)
2 Voor vreemdelingen
- Geldige bijlage 8ter
- Geldige bijlage 8quater
- Geldige bijlage 12
- Geldige bijlage 15
- Geldige bijlage 19
- Geldige bijlage 26quinquies
- Geldige bijlage 49
- Geldige bijlage 56
- Geldig attest van immatriculatie
- Bewijs van inschrijving in een Belgische onderwijsinstelling
- Geldige diplomatieke identiteitskaart
- Geldige bijzondere identiteitskaart
- Volgende geldige elektronische vreemdelingenkaarten:
- A-kaart
- B-kaart
- C-kaart / K-kaart
- D-kaart / L-kaart
- E-kaart / EU-kaart (vanaf 10/05/2021)
- E+ - kaart/ EU+ - kaart (vanaf 10/05/2021)
- F-kaart
- F+-kaart
- H-kaart
- M-kaart
- N-kaart
- Geldig bewijs van inschrijving in het vreemdelingen- of wachtregister van een Belgische gemeente
Kandidaten dienen steeds geïdentificeerd te kunnen worden aan de hand van een document met foto. Indien een van bovenvermelde documenten wordt voorgelegd en dit niet voorzien is van een foto, dient een bijkomend (buitenlands) identiteitsdocument met foto te worden voorgelegd (vb. paspoort,...)!
Een zelf afgedrukt identiteitsdocument (bijlage 8, 8bis, e.d.), dat digitaal werd overgemaakt door het gemeentebestuur, wordt aanvaard op voorwaarde dat de houder de mail van het gemeentebestuur kan voorleggen waarmee hem het identiteitsdocument werd overgemaakt (en bijkomend het buitenlandse nationale ID-document naargelang het document).
Met uitzondering van de kaarten, mogen alle identiteitsdocumenten in deze nota worden voorgelegd op smartphone of tablet.
Een identiteitsdocument dat elektronisch werd ondertekend door de burgemeester of zijn gemachtigde wordt aanvaard. Zo een gekwalificeerde elektronische handtekening kan de gemeentezegel vervangen.
Met volgende identiteitsdocumenten kan een kandidaat NIET worden toegelaten tot een theorie- of praktijkexamen:
- Voorlopige identiteitskaart (wordt soms afgegeven i.p.v. een attest van verlies)
- Document afgeleverd samen met de e-ID ter staving van het adres
- Paspoort (tenzij vergezeld van een attest van onderwijs of ander identiteitsdocument vermeld in deze nota)
- Een kopie van een identiteitsdocument
Bij twijfel over de echtheid of de geldigheid van een Belgisch identiteitsdocument, kan via de website www.checkdoc.be bij de overheden worden nagegaan of het document bekend staat als gestolen, verloren, verlopen of ongeldig, of dat dit niet werd uitgereikt. Op de pagina www.checkdoc.be/CheckDoc/about-the-documents.do worden eveneens enkele praktische tips gegeven voor het verifiëren van de veiligheidselementen van de documenten.